RYSOWAĆ/07 MIĘDZYNARODOWA WYSTAWA RYSUNKU STUDENCKIEGO T O R U Ń 2 0 16 3 IDEA „Wilno, środa 19 V (1920). W ogrodzie Bernardyńskim. Rysują. Pokazuję cienie na ścieżkach jako rysunek natury” Ferdynand Ruszczyc „Dziennik Cz. II”, Wilno , str. 76 Powyższy cytat zaczerpnięty z „Dziennika” Ferdynanda Ruszczyca przenosi nas do początków historii Wydziału Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Stefana Batorego w Wilnie. Okazja ku temu jest wyjątkowa, bowiem VII edycja Wystawy Rysunku Studenckiego została włączona w cykl obchodów 70-lecia Uniwer- sytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu i Wydziału Sztuk Pięknych. Dzieje oraz tradycje Naszego Wydziału sięgają daleko w przeszłość do roku 1797 i Franciszka Smuglewicza na ówczesnym Uniwersytecie w Wilnie. W roku 1945 profesorowie wileńscy znaleźli się w Toruniu reaktywując Wydział Sztuk Pięknych otwierając kolejny rozdział działalności tej najstarszej akademickiej szkoły artystycznej w Polsce. W związku z powyższym proponujemy, aby hasłem przewodnim wystawy stało się słowo „natura” wraz �z jego synonimami (jak podają słowniki jest ich około 120). Z całym bogatym obszarem znaczeń, aso- cjacji, powiązań, podobieństw, przeciwieństw, które odnaleźć można zarówno w naturze jak kulturze, w rzeczywistości naturalnej i wirtualnej. Majowe wyjście sprzed 95 lat profesora Ruszczyca ze studen- tami w plener, aby rysować z natury, było i zapewne długo jeszcze będzie jednym z podstawowych kompo- nentów edukacji artystycznej. Natomiast jego rewela- cyjne wskazanie na „rysunek natury”, jako na wartość samą w sobie (bez praktycznego udziału podmiotu rysującego) otwiera nawet dzisiaj zupełnie nowe per- spektywy poznawcze poszerzając pojęcie rysunku. Jak zawsze oczekujemy na rozwiązania różnorodne, definiujące, ukazujące możliwie szeroko ujętą problematykę rysunku klasycznego, współczesnego, aktualnego. Rysunek z natury, rysunek wbrew naturze, spontaniczny, wykoncypowany, rysunek użytkowo-projektowy, mistyfikacje rysunkowe, rysunek faktu, rysunek natury, rysunek „nie ręką ludzką uczyniony” (acheiropoietos – нерукотворный), rysunek mix-inter-multimedialny, rysunek przestrzenny, animo- wany, ilustracyjny, foto-video rysunek, akcje, per- formance, działania rysunkowe, rysunek w naturze, natura rysunku. prof. Bogdan Chmielewski, 2015 THE IDEA „Vilnius, Wednesday 19.05.1920. Bernardine Garden. They’re drawing. I’m pointing to the shadows on the paths as the drawings of nature” Ferdynand Ruszczyc „Diary, Vol. 2”, Vilnius, p. 76 The above quotation from Ferdynand Ruszczyc’s Diary takes us back to the beginnings of the history of the Faculty of Fine Arts at Stefan Batory University in Vilnius. There is a special reason for this as the 7th Student Drawing Exhibition is one of the focuses of the celebrations of the 70th anniversary of the establishment of Nicolaus Copernicus University as well as of the Faculty of Fine Arts. The history and traditions of our Faculty may be traced back to the distant past, the year 1797, and to Franciszek Smuglewicz from the University in Vilnius. In the year 1945 professors from Vilnius came to Toruń, reactivating the Faculty of Fine Arts and opening another chapter in the history of this oldest academic School of Art in Poland. With regard to this, we propose that the central theme of the exhibition be the word “nature” with all its synonyms (there are around 120 of them according to dic- tionaries). This pertains to nature with its rich spectrum of meanings, associations and similarities, oppositions. Professor Ruszczyc and his students’ May excursion to draw from nature in the open air, which took place 95 years ago, was, and will probably long remain, one of the main components of artistic education, whereas his sensational idea of “nature’s drawing” as a value in itself (and without the actual participation of a drawing agent) opens, even today, entirely new cognitive perspectives broadening the concept of drawing. Just as in the previous editions, we look forward to a variety of artistic projects that define and represent relatively broadly conceived aspects of classical, contemporary and modern drawing. The proposed topics include, but are not limited to, drawing from nature, drawing in opposition to nature, sponta- neous, conceptual, utilitarian and design draw- ing, drawing mystifications, factual drawing, na- ture’s drawing, drawings not made by human hands (acheiropoietos – нерукотворный), mix-inter-multimedia drawing, spatial, animated, illustrative and photo-video drawing, actions, performances, drawing activities, drawing in nature and the nature of drawing. prof. Bogdan Chmielewski, 2015 RYSOWAĆ NATURALNIE! 13.05.-19.06.2016 GALERIA SZTUKI WOZOWNIA Międzynarodowa Wystawa Rysunku Studenckiego /Wystawy towarzyszące: DZIEŁO 2015 Wystawa Studentów i Wykładowców ASP Kraków 13.05.-19.06.2016 GALERIA 9,39 W ramach projektu “Tu była”, 30 maja 2016 roku odbył się spacer po historycznych miejscach związanych z Wydziałem Sztuk Pięknych UMK w Toruniu NATURALNIE Wystawa Doktorantów Wydziału Sztuk Pięknych UMK w Toruniu 13.05.-9.06.2016 GALERIA ZPAP TORUŃ 5 NATURA RYSUNKU W Galerii Sztuki Wozownia w Toruniu od 13 maja do 19 sierpnia 2016 r. prezentowana była 7. Międzynarodowa Wystawa Rysunku Studenckiego Rysować. Naturalnie!, która obecnie organizowana jest w cyklu biennale. Udział w ekspozycji wziąć mogą studenci uczelni i wydziałów artystycznych, a także ich absolwenci, którzy w ciągu ostatnich dwóch lat otrzymali dyplomy. Na tegoroczną wystawę nadesłano blisko 250 zgłoszeń nie tylko z Polski, ale również z Ukrainy, Białorusi, Hiszpanii i Gruzji. Na wystawę ogani- zatorzy wybrali rekordową – jak przyznają – liczbę 103 prac zrealizowanych przez 120 autorów. Kuratorką wystawy oraz koordynatorką całego przedsięwzięcia była dr Aleksandra Sojak-Borodo z Zakładu Rysunku Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Mottem wystawy „Rysować. Naturalnie!” był cytat z dzienników Ferdynanda Ruszczyca: „W ogrodzie Bernardyńskim. Rysują. Pokazuję cienie na ścieżkach jako rysunek natury.” Sięgając po tę frazę organizatorzy wpisują wystawę w obchody jubileuszu 70-lecia Wydziału Sztuk Pięknych UMK, przypominając równocześnie o spuściźnie wileńskiego Uniwersytetu Stefana Batorego Toruński wydział jest bowiem bezpośrednim sukcesorem uczelni wileńskiej, zaś Ferdynand Ruszyc był jednym z inicjatorów przekształcenia Katedry Rysunku i Malarstwa na USB w Wydział Sztuk Pięknych, przez wiele lat pełnił później funkcję dziekana tego Wydziału. cccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccc W manifeście ideowym 7. Wystawy Rysunku Studenckiego prof. Bogdan Chmielewski, kierownik Zakładu Rysunku UMK, zauważa: „Majowe wyjście sprzed 95 lat profesora Ruszczyca ze studentami w plener, aby rysować z natury, było i zapewne długo jeszcze będzie jednym z podstawowych komponentów edukacji artystycznej.“ Natomiast jego rewelacyjne wskazanie na „rysunek natury”, jako na wartość samą w sobie (bez praktycznego udziału podmiotu rysującego) otwiera nawet dzisiaj zupełnie nowe perspektywy poznawcze poszerzając pojęcie rysunku. Zachęcał zarazem do zmierzenia się w tematem natury, rysowania… z natury i wbrew naturze. O naturze rysującej Odpowiadając na apel prof. Bogdana Chmielewskiego, uczestnicy wystawy „Rysować. Naturalnie!” w bardzo różny sposób podeszli do pojęcia natury, naturalności, naturalizmu… Dla Ferdynanda Ruszczyca rysunkiem przyrody były cienie, czyli odwzorowanie przedmiotów na płaszczyźnie. Wielu studentów wyruszyło jednak na poszukiwanie innych zjawisk, które można interpretować jako rysunek przyrody. Ukazując ów rysunek przyrody, przyjmowali dwie strategie twórcze. Z jednej strony dokumentowali rzeczywistość, używając foto- grafii jako medium przezroczystego, całą uwagę skupiając na naturze. Z drugiej natomiast sięgali po technikę rysunku, aby podkreślić subiektywny wymiar swojego przedstawienia. W tej drugiej konwencji zrealizowana została jedna z najciekawszych prac tegorocznego biennale: „Zapis-szufladkowanie” Jolanty Płotkowskiej z UMK. Autorka na czterech planszach zestawiła dwie jakości przynależne porządkom natury i działalności człowieka. Narysowała sągi drewna o różnym kształcie. Naturę reprezentuje niepowtarzalny, powstały za sprawą przypadku rysunek słojów drzew, natomiast ingerencję cywilizacji – identyczność kształtów desek, żerdzi i belek ułożonych jedne na drugich. Słoje drzew i defekty drewna są tematem cyklu „Na początku było…”, którego autorką jest Monika Deja z krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Artystka fotografowała przekroje pni z widocznymi plamami i pęknięciami struktury organicznej. Inaczej drzewa pokazuje Anna Trzpil, studentka UMK, skupiając się na spałach – bliznach pozostawionych przez żywiczarzy na pniach sosen. Pracę „Spały” stanowią odciski owych defektów tworzących bardzo charakterystyczny wzór „jodełki”. Jednak również w przypadku tej pracy ukazane są wzajemne relacje natury i efektów ingerencji człowieka, ale tym razem pierwotną formę plastyczną stworzył człowiek, natomiast siła natury dążąc do wyleczenia drzewa przez lata zmodyfikowały ów rysunek. „Ściernisko” Magdaleny Klimkiewicz z Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku to mozaika kilkudziesięciu prostokątów z tektury, na które nawinięte zostały nici i sznurki w różnym kolorze, o różnej grubości i fakturze. Tworzą one kompozycję przypominającą pola oglądane z lotu ptaka. Kolorowe nici w swoich rysunkach wykorzystała też Anna Kokocińska z Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Praca „Kondensacyjnie AB8207, 6 AFL2404, DE785, FIN768J, FR91172, LO537” to cykl zdjęć nieba przecinanego przez smugi kondensacyjne powstałe za przelatującymi odrzutowcami. Artystka uzupełniła odbitki przeszyciami z kolorowych nici. Linie nakreślone na niebie i kreski dodane przez autorkę tworzą proste figury geometryczne: trójkąty i trapezy. Praca „Linia, a przestrzeń” Grupy Artfourteen z Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy pokazuje, jak różnych form rysunku doszukać się można w najbliższym otoczeniu. Grupa w składzie: Mateusz Sławianowski, Angelika Kuras, Agnieszka Strzałkowska, Maksymiliana Szczeblewska, Monika Werner, Eliza Wachulec, Grzegorz Stolarski, Irena Kochańska, Kacper Podjacki, Łukasz Wojciechowski i Marlena Pestka wykonała 289 małych monochromatycznych zdjęć, na których pokazane zostały linie i krawędzie interpretowane przez autorów jako rysunki. Na poszczególnych fotografiach znalazły się: przewody energetyczne, siatka ogrodzeniowa, kraty okienne, schody, fragmenty ścian i budynków. Osobną grupę prac stanowią rysunki, dla których natura (utożsamiana zazwyczaj z przyrodą) stanowi jedynie punkt wyjścia do kreowania całkiem nowych form plastycznych. Niezwykle sugestywny cykl rysunków „Morskie głębiny” Anny Szczerby z Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu pokazuje amorficzne formy, ale puszczając wodze fantazji, można się doszukać zarysów sylwetek ludzi pożeranych przez morskie potwory. Bardzo ciekawą – i zarazem niepokojącą – realizacją jest też rysunek Drobiny Ewy Sowulewskiej z UMK. Na pierwszy rzut oka zwyczajny pejzaż leśny po chwili okazuje się surrealistyczną wizją, którą autorka pozbawiła orientacji góra-dół. Korzenie przenikają się z koronami drzew, niektóre gałęzie rosną w górę, inne „rosną” w dół. O naturze czasu Jedną z cech sztuk wizualnych jest ich nielinearność – prace plastyczne istnieją niezależnie od kategorii czasu (pewnym wyłomem mogą być niektóre realizacje wideo i performansu). Konsekwencją tego jest trudność w uchwyceniu czasu w przedstawieniu artystycznym. Czasu, który wraz ze zmiennością pór dnia, pór roku czy nieustannym ruchem obserwowanym od poziomu cząstek elementarnych po przestrzenie międzygalaktyczne, jest nieodzownym elementem natury. Kilkoro autorów prezentujących się na tegorocznej wystawie postanowiło mimo wszystko zmierzyć się z zagadnieniem czasu jako elementem natury. Ciekawą pracę przedstawił Szymon Kuk. Prezentowany przez niego „Rysunek rowerowy” jest efektem perfor- mansu, który polegał na rysowaniu na mapie linii za pomocą przymocowanych do tylnego koła rowerowego ołówków. Autor pokazał zarówno dokumentację działania, jak i efekt końcowy. Inaczej aspekt czasu ujęła Monika Puchała ze szczecińskiej Akademii Sztuk Pięknych. „Rysunek Plastic” bag można zinterpretować jako odtworzenie trajektorii lotu miotanej wiatrem tytułowej plastikowej reklamówki. Splątane linie tworzą abstrakcyjny wzór, w którym autorce udało się uzyskać złudzenie przestrzenności. Zjawisko czasu częściowo stało się też elementem pracy wideo Magdaleny Typiak, studentki Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Wideo „City waves” pokazuje przestrzeń miejską odbitą w kałużach. Drgająca, lekko falująca powierzchnia wody zaburza statyczny obraz gdańskich i mediolańskich zabytków, wprowadzając kategorię czasu w obrazowaną rzeczywistość. Z kolei Agnieszka Kumańska z Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi zabrała widzów wa wyprawę w przeszłość. Jej „Podróż” to cykl kolaży powstałych poprzez nałożenie na zdjęcia łódzkich zaułków rysunków postaci w dziewiętnastowiecznych strojach. Autorka twórczo rozwinęła koncept często wykorzystywany przez Banksy’ego. Nie ingerowała jednak bezpośrednio w przestrzeń publiczną, ale umieszczała wizerunki „niedzisiejszych”postaci wyłącznie w obszarze pracy plastycznej. Dowcipnie najnowszą historię sztuki skomentowała Marianna Serocka z Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Na wielkiej płaszczyźnie papieru w kratkę imitowała wygląd staroświeckiego wyświetlacza VGA z wyraźnie dostrzegalnymi pikselami. Z tą technologiczną stylizacją kontrastowała tematyka prac: oniryczne wizje, motywy erotyczne a nade wszystko wariacje na temat „Wizji Sądu Ostatecznego”. O naturze ludzkiej Tematem wielu prac pokazanych podczas tegorocznej wystawy „Rysować. Naturalnie!” był człowiek. Oczywiście trudno w tym wypadku mówić o ścisłym związku z naturą czy przyrodą, jednak niektóre realizacje zasługują na szczególne wyróżnienie. Przedstawienia postaci ludzkich są liczne i w swej liczebności 7 bardzo różnorodne. Obok aktów, typowo akademickich studiów postaci, są też mniej lub bardziej realisty- czne portrety. Szczególną uwagę przykuwa rysowana zdecydowaną kreską praca Olgi Gaidash z Akademii Sztuk Pięknych w Kijowie. Pokazała ona sylwetki ludzkie w sposób schematyczny, daleko odchodząc od realizmu, a nawet figuracji, ale dzięki starannemu zachowaniu proporcji postaci uzyskała bardzo niepokojący efekt wzmagany dodatkowo przez dynamizm całej kompozycji. Bardzo przejmującą pracą jest cykl „Inny” Katarzyny Dumki z UMK. Autorka sportretowała ośmiu bezdomnych mężczyzn. Dbając o każdy szczegół stworzyła bardzo realistyczne rysunki, oddając pieczołowicie nawet błysk w oczach bohaterów – a może łzę radości. Rysunki Katarzyny Dumki powstały w negatywie, białą kreską na czarnym tle. Dzięki temu artystka wzmocniła efekt melancholii wywołanej przez pełne empatii podejście artystki do swoich modeli. Postaci ludzkie zainteresowały także Denisa Stadnyka z Akademii Sztuk Pięknych w Charkowie. Pracę „He/She” wykonał od z zardzewiałego drutu, którym połączył równie zardzewiałe gwoździe wbite w stare deski. Powstałe w ten sposób linie tworzą bardzo sugestywnie przedstawione sylwetki dwojga ludzi - kobiety i mężczyzny. O naturze społecznej Człowiek jako temat wiodący pojawia się też w pracach Agnieszki Kozłowskiej i Anny Marczak, lecz obie autorki skupiły się głównie na relacjach społecznych – albo ich braku. „Bus stop story” Agnieszki Kozłowskiej z Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi to galeria typów ludzkich pokazana w stylistyce ilustracji prasowej z przełomu lat 50. i 60., gdy Roman Cieślewicz był dyrektorem artystycznym miesięcznika „Ty i Ja”. Ujęte schematycznie i w uproszczeniu postaci pokazane zostały w sytuacji zawieszenia – oczekiwania na autobus. Ktoś czyta, ktoś inny rozmawia, ktoś się po prostu nudzi. Agnieszka Kozłowska umiejętnie za pomocą kilku kresek ukazuje najistotniejsze cechy swoich bohaterów, ale unika karykaturalizacji i przesady. Z kolei Anna Marczak z warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych zaprezentowała spory zestaw rysunko- wych notatek z życia, układających się w formę dziennika stylistycznie i formalnie zbliżonego do „Kroniki towarzyskiej” Poli Dwurnik. Dowcipne komentarze dotyczą codziennych spraw młodej artystki – być może alter ego autorki. Pojawiające się komentarze słowne zapisane są w bardzo szczególny sposób, dzięki czemu tekst staje się nie tylko nośnikiem znaczenia, ale istotnym elementem kompozycji plastycznej. Podobną literniczą zabawę zaproponowała Paulina Helbik z UMK. Dwie prace „Ciągle” i „Bez przerwy” powstały na bardzo długich papierowych taśmach. Na jednej autorka kaligrafowała słowo ciągle, na drugiej słowa bez przerwy starając się, aby każde powtórzenie było identyczne. W tej pracy znaczenie słów i forma ich zapisu stapiają się w jedną jakość plastyczną. A także o nadnaturalności Na swoisty flirt z nadnaturalnością pozwoliła sobie Mária Bradovková z Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W pracy „W drodze” pokazała dokumentację fotograficzną działania realizowanego na szybie okiennej jej pokoju. Narysowała mydłem na szkle postaci trzech aniołów z kanonicznej ikony Św. Trójcy wg Rublowa. Rysunki te następnie fotografowała w różnym oświetleniu i różnych kontekstach. W dzień świetliście białe postaci odcinały się od szaro-czarnego tła ponurego bloku za oknem, o zachodzie słońca czarną kreską zaznaczały się na tle zmierzchającego nieba. Trzecia fotografia pokazała cienie tych rysunków na ścianie powstałe dzięki promieniom słonecznym. Pracy Márii Bradovkovej można przypisać wiele konotacji, ale nie ulega też wątpliwości, że autorka dobitnie przypomina o ułomności naszego zmysłowego postrzegania, o tym, że – być może za często – poszukujemy nadnaturalnych wyjaśnień dla zjawisk i sytuacji jak najbardziej naturalnych.ccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccc Tegoroczna wystawa „Rysować. Naturalnie!” ukazuje nie tylko bogactwo odczytań pojęć natury, naturalności, naturalizmu, ale też – a może nawet przede wszystkim – różne podejście do techniki rysunku. Obok form tradycyjnych – rysunku węglem, sepią, tuszem czy ołówkiem znalazły się też prace z pogranicza haftu oraz wiele takich, w których rysunek był częścią – nawet nie najistotniejszą – autorskiej mixed media. Wystawa dowodzi jednak, że rysunek jako medium, sposób widzenia rzeczywistości, metoda artystycznej kreacji i po prostu środek wyrazu jest ciągle ważnym komponentem sztuki współczesnej. Kamil Hoffmann 8 9 ekspozycja Międzynarodowej Wystawy Rysunku Studenckiego - RYSOWAĆ NATURALNIE! w Galerii Sztuki Wozownia w Toruniu /exposition of The International Exhibition of Student Drawing - Draw NATURALLY! in Art Gallery Wozownia in Torun 10 /UCZESTNICY WYSTAWY Gleb Ageienko Alicja Banach Sebastian Bauman Justyna Baśnik-Andrzejewska Paweł Baśnik Aleksandra Belash Ada Birecka Anna Bizhyk Angelina Bloschicyna Maria Bradovkova Bohdan Bohatchuk Micshael Bucsha Monika Brzykca Maria Concejo-Iwankowicz Piotr Czyż Monika Deja Zazanna Dudzic Emilia Dudziec Katarzyna Dumka Maksim Ermakovich Olga Gaidash Irakli Gebetsadze Paulina Gołoś Katarzyna Góralczyk Daria Grajek Zuzanna Grochowska Grupa Artfourteen Grupa Lepsze Paulina Helbik Alicja Jaworska Natalia Jura Mariam Kavtaradze Justyna Kącka i Dominik Smużny Adrian Kempa Magdalena Klimkiewicz Alicja Kochanowicz Anna Kokocińska Maria Korczak-Idzińska Patrycja Korytkowska Martyna Kosiarz Agnieszka Kozłowska Taras Kuchynsky-Paravy Szymon Kula Agnieszka Kumańska Angelika Kuras Izabela Lewkowicz Kateryna Lesiv Yulia Liashuk Kateryna Libkind Natalia Likas Ihor Lipskykh Julia Lubiejewska Karolina Łopatecka Daria Łozińska Monika Małkowska Anna Marczak Pablo Martinez Dominguez Madona Menteshashvili Mari Mikiani Nino Miqaberidze Zuzanna Mykietnik Philip Nikolaev Patrycja Nowacka Marta Obuchowicz Daria Ozerowa Izabela Pawlikowska Justyna Pazdykiewicz Kamil Pieczykolan Wiktoria Pietrak Piatrusevich Daria Jolanta Płotkowska Monika Polak Alicja Pruchniewicz Monika Puchała Mateusz Rafalski Ruska Robitashvili Alena Rusakevich Natalia Rybka Beqa Sayvarelidze Magdalena Sadłowska Marianna Serocka Hleb Sidarenka Michał Soja Ewa Sowulewska Denys Stadnyk Monika Stuczyńska Fedor Shurmelev Miłosz Szatkowski Katarzyna Szewczak Anna Szczerba Alina Śmietana Anna Światek Aleksandre Tabatadze Artyom Timoshenko Anna Trzpil Magdalena Typiak Krzysztof Walencik Elżbieta Walentek Jolanta Wołąkiewicz Iryna Vodolazhchenko , , 11 Gleb Ageienko ASP Charków /Khardiv State Academy of Design and Arts 7 sekund /rysunek+druk cyfrowy, 21x350 cm 7 seconds /drawing+print, 21x350 cm W Y R Ó ŻN IEN IE H O N O R O W E 12 Alicja Banach UMK Toruń /University of Nicolaus Copernicus Torun Autoportret w 12. odsłonach /rysunek klasyczny, 50x600 cm Self-portrait in 12 editions /classical drawing, 50x600 cm 13 Sebastian Bauman ASP Gdańsk /Academy of Fine Arts Gdansk Moja mała manifetacja - zabawka dla dzieci /flaga, 200x145 cm My little manifestation - children’s toy /a flag, 200x145 cm 14 Justyna Baśnik -Andrzejewska ASP Wrocław /Academy of Fine Arts Wroclaw Bez tytułu /pigment na papierze, 4 x 100x70 cm Untitled /pigment on paper, 4 x 100x70 cm 15 Post Mortem /tusz i węgiel na papierze 60x80cm Post Mortem /ink and charcoal on paper 60x35 cm Paweł Baśnik ASP Wrocław /Academy of Fine Arts Wroclaw 16 Aleksandra Belash UP Kraków /Pedagogical University of Cracow Etno las /technika mieszana: akryl, cienkopisy, długopisy, 100x35 cm Ethno forest /mixed techniques: acrylic, fineliners, pens, 100x35 cm 17 Ada Birecka ASP Łódź /Academy of Fine Arts in Lodz Omnipresence /obiekt rysunkowy, 15x11 cm 3 rysunki, 14,3x10,5cm Omnipresence /drawing object, 15x11 cm 3 drawings, 14,3x10,5 cm 18 Anna Bizhyk Alena Rusakevich ASP Mińsk, Białoruś /Belarusian State Academy of Arts Czas /wideo 00:03:50 Time /video 00:03:50 19 Angelina Bloschicyna ASP Mińsk, Białoruś /Belarusian State Academy of Arts Bez tytułu /grafika warsztatowa linoryt Untitled /printmaking linocut 20 Maria Bradovkova ASP Kraków /Academy of Fine Arts Krakow W drodze /rysunek mydłem na szybie okna własnego pokoju On the way /drawing by soap on windows of the artist’s room - - 21 Bohdan Bohatchuk Narodowa Akademia Sztuki, Lwów, Ukraina /The Lviv National Academy of Arts, Ukraine Bez tytułu /rysunek: pastel na papierze, 8 prac formatu 60x60x1,5 cm Untitled /drawing: pastel, paper 8 artworks, 60x60x1.5 cm N A G R O D A U FU N D O W A N A P R ZEZ SK LEP B LIK 22 Micshael Bucsha Narodowa Akademia Sztuki i Architektury Kijów, Ukraina /National Academy of Fine Art and Architecture in Kiev, Ukraine Bez tytułu /rysunek 30x42 cm Untitled /drawing 30x42 cm 23 Monika Brzykca UMK Toruń /University of Nicolaus Copernicus Torun Bez tytułu /rysunek: białe kredki, biały pastel, biały cienkopis, korektor, 3 x 160x100 cm Untitled /drawing: white crayons, white pastel, white fineliner, equalizer, 3 x 160x100 cm W Y R Ó ŻN IEN IE H O N O R O W E 24 Maria Concejo Iwankowicz UMK Toruń /University of Nicolaus Copernicus Torun Pamiętasz? /obiekt rysunkowy - album, ołówki, cienkopisy, kolorowe kredki, markery, długopisy na papierze i kartonie, 32x24,5 cm Do you remember? /drawing object - the album, pencils, fineliners, colored pencils, markers, pens on paper and cardboard, 32x24,5 cm I N A G R O D A JM R EK TO R A U M K W T O R U Ń 25 Piotr Czyż UMK Toruń /University of Nicolaus Copernicus Torun Solid /fotomonotypia i rysunek, 6 formatów 115x250 cm Solid /photo monotype and drawing, 6 formats 115x250 cm N A G R O D A STO W A R ZYSZEN IA M A G A ZY N ZB O ŻO W Y 26 Monika Deja ASP Kraków /Academy of Fine Arts Krakow Na początku było... /fotografia At the beginning there was... /photography 27 Zuzanna Dudzic UMK Toruń /University of Nicolaus Copernicus Torun Odcienie codzienności /fotografia, 6 x 100x70 cm Shades of daily life /photography, 6 x 100x70 cm W Y R Ó ŻN IEN IE H O N O R O W E 28 Emilia Dudziec ASP Wrocław /Academy of Fine Arts Wroclaw Bez tytułu... /instalacja Untitled... /installation 29 Katarzyna Dumka UMK Toruń /University of Nicolaus Copernicus Torun Inny /rysunki, technika mieszna: kredki, farba olejna, pisak, pastel, ołówek, 100x70 cm Other /drawings, mixed technique: crayons, oil paint, pen, crayon, pencil, 100x70 cm N A G R O D A M A R SZA ŁK A W O JEW Ó D ZTW A K U JA W SK O -P O M O R SK IEG O 30 Diana /rysunek węglem 79x58 cm Diana /drawing by charcoal 79x58 cm Maksim Ermakovich College of Arts, Mińsk, Białoruś /College of Arts, Minsk, Belarus 31 Olga Gaidash Narodowa Akademia Sztuki i Architektury Kijów, Ukraina /National Academy of Fine Art and Architecture in Kiev, Ukraine Bez tytułu /rysunek, 200x100 cm Untitled /drawing, 200x100 cm 32 Bez tytułu /rysunek węglem 120x90 cm Untitled /drawing by charcoal 120x90 cm Irakli Gabetsadze Akademia Sztuk Pięknych w Tbilisi, Gruzja /Tbilisi State Academy of Arts, Georgia 33 Paulina Gołoś UMK Toruń /University of Nicolaus Copernicus Torun Dotyk /książka artystyczna, 2 x 15x15 cm Touch /art book, 2 x 15x15 cm 34 Zimny kaloryfer na północ Sto złych modrzewia igieł Sweter popełnił degradację Zniewolona plantacja kresek /cienkopis, czas 29,7x21 cm x 4 Cold radiator on the north A hundred bad larch needles Sweater made degradation Enslaved strokes plantation /fineliner, time 29,7x21 cm x 4 Katarzyna Góralczyk ASP Kraków /Academy of Fine Arts Krakow 35 Daria Grajek UAP Poznań /University of Art Poznan Płytki wspomnień /płytki odlane w wosku z zatopionymi kwiatami, 13x13 cm x 28 Memories tiles /tiles casted in wax with embedded flowers, 13x13 cm x 28 36 Anamorfozy /rysunek na kliszy: sprej, flamaster, popiół 70x200cm x 4 Anamorphoses /drawing on film: spray, felt-tip pen, ash 70x200cm x 4 Zuzanna Grochowska ASP Warszawa /Academy of Fine Arts Warsaw 37 Grupa Artfourteen Irena Kochańska, Angelika Kuras, Karolina Ostrowska, Jakub Pastuszak, Marlena Pestka, Kacper Podjacki, Mateusz Sławianowski, Grzegorz Stolarski, Agnieszka Strzałkowska, Maksymiliana Szczeblewska, Eliza Wachulec, Monika Werner, Łukasz Wojciechowski UTP Bydgoszcz /University of Technology and Life Sciences Bydgoszcz Linia, a przestrzeń /dokumentacja fotograficzna, kilkaset fotografii 10x10 cm Line and Space /documentary photography, hundreds of photographs 10x10 cm 38 Bez tytułu /rysunek+wydruk na papierze, grafit, gumki do mazania, 106,7x3,20 m Untitled /drawing+print on paper, graphite, erasers, 106,7x3,20 m Grupa Lepsze Zuzanna Bartczak, Joanna Grochulska, Karolina Janikowska UAP w Poznań /University of Arts Poznan 39 Paulina Helbik UMK Toruń /University of Nicolaus Copernicus Torun Ciągle, bez przerwy /długopis na papierze szer. rolki 21,6 cm, dł. w zależności od rozwinięcia Still, without a break /pen on paper w. roll 21,6 cm, h. depending on the developing roller W Y R Ó ŻN IEN IE H O N O R O W E 40 Paradygmat Cienia /wideo, 00:01:01 min The Shadow Paradigm /video, 00:01:01 min Alicja Jaworska ASP Wrocław /Academy of Fine Arts Wroclaw 41 Natalia Jura ASP Kraków /Academy of Fine Arts Krakow Nature’s Candy Shop /akryl i flamaster na błonie bębna, 56x56 cm akryl i flamaster na pilśni, 50x50 cm Nature’s Candy Shop /acrylic and marker on the top of the drum, 56x56 cm acrylic and marker on the felt, 50x50 cm 42 Kaj i Gerda /animacja rysunkowa 00:05:09 Kay i Gerda /drawing animation 00:05:09 Marta Kasprzak PWSTiT Łódź /State Higher School of Film, Television and Theatre Lodz 43 Bez tytułu /rysunek: ołówek, pastel 70x100 cm Untitled /drawing: pencil, oil pastel 70x100 cm Mariam Kavtaradze ASP Tbilisi, Gruzja /Tbilisi State Academy of Arts, Georgia 44 Sort on i ja /wideo instalacja Sort he and me /video installation Justyna Kącka Dominik Smużny UMK Toruń /Univerity of Nicolaus Copernicus Torun 45 Sytuacje naturalne /natural-nie /instalacja - interwencja artystyczna: łańcuch cynkowany, wkręty, fotografie w ramkach Natural situations /naturally /installation - art intervention: galvanized chain , screws, framed photographs Adrian Kempa UAM Poznań /University of Adam Mickiewicz Poznan 46 Ściernisko /technika własna: czarna włóknina, tektura, włóczki, 280x160 cm Stubble /own technique: black non-woven fabric, cardboard, yarn, 280x160 cm Magdalena Klimkiewicz ASP Gdańsk /Academy of Fine Arts Gdansk W Y R Ó ŻN IE N IE H O N O R O W E 47 Zapis /dźwięk z wideo, 00:01:01 Record /sound with video, 0:01:01 Alicja Kochanowicz UMK Toruń /University of Nicolaus Copernicus Torun 48 cykl Kondensacyjnie: FIN768J AFL2404 AB8207 LO532 /zdjęcia wykonane cyfrowym aparatem, wydrukowane na papierze, przeszyte nićmi, 11x14,3cm 15x9cm 9,5x12,7cm 13x10,7cm Condensation cycle: FIN768J AFL2404 AB8207 LO532 /photos taken by digital camera, printed on paper and stitched by threads, 11x14,3cm 15x9cm 9,5x12,7cm 13x10,7cm Anna Kokocińska UAP Poznań /University of Art Poznan 49 Plan inwazji /cykl rysunków w formacie A5 i A4; cienkopis, flamaster, kredka Plan of invasion /series of drawings in A5 and A4; fineliner, marker, crayon Maria Korczak-Idzińska ASP Łódź /Academy of Fine Arts Lodz 50 Pejzaż miejski /deski znalezione w przestrzeni miejskiej, różne wymiary Cityscape /boards found in urban space, different dimensions Patrycja Korytkowska UMK Toruń /University of Nicolaus Copernicus Torun 51 „Zwykłe sprawy, niczym wilki, czekały powstrzymywane fladrami” /technika własna: fladry szyte ściegiem owerlokowym, materiały: tiul, przezroczysta żyłka, srebrne chwosty, nić każda 10x60 cm, w odległościach 30-40 cm „Ordinary cases, like wolves are waiting hindered by fladry“ /own technique: flandry sewn by stitch owerlokowym, materials: tulle, transparent vein, silver tassels, thread each 10x60 cm at the distances of 30-40 cm Martyna Kosiarz ASP Wrocław /Academy of Fine Arts Wroclaw 52 Bus stop story /technika mieszana: akwarela, tusz różne rozmiary: od 23x7 cm po 10x6 cm Bus stop story /mixed technique: watercolor, ink different size: from 23x7 cm to 10 cm x 6 Agnieszka Kozłowska ASP Łódź /Academy of Fine Arts Lodz 53 Taras Kuchynsky -Paravy ASP Mińsk, Białoruś /Belarusian State Academy of Arts Sen /film eksperymentalny 00:04:36 Dream /experimental film 00:04:36 54 Rysunek rowerowy /instalacja rowerowa Bike drawing /bike installation Szymon Kula UAP Poznań /University of Art Poznan 55 Agnieszka Kumańska ASP Łódź /Academy of Fine Arts in Lodz Podróż /kolaż fotograficzny Journey /photo’s collage 56 Bez tytułu /obiekt fotograficzny Untitled /photo object Angelika Kuras UTP Bydgoszcz /University of Technology and Life Sciences Bydgoszcz 57 Izabela Lewkowicz ASP Warszawa /Academy of Fine Arts in Warsaw iX /technika mieszana: akryl, węgiel, spray 140x100 cm iX /mixed media: acrylic, carbon, spray 140x100 cm 58 Bez tytułu /rysunek, 100x70 cm Untitled /drawing, 100x70 cm Kateryna Lesiv Narodowa Akademia Sztuki i Architektury Kijów, Ukraina /National Academy of Fine Art and Architecture in Kiev, Ukraine 59 Yulia Liashuk Narodowa Akademia Sztuki Lwów /The Lviv National Academy of Arts, Ukraina Domieszka lub sugestia /rysunek: pasta olejna, gazety, emulsja 80x60 cm x 6 Infusion or Suggestion /drawing: oil pastel, newspaper emulsion 80x60 cm x 6 N A G R O D A U FU N D O W A N A P R ZEZ SK LEP B LIK 60 Bez tytułu /rysunek, 21x30 cm Untitled /drawing, 21x30 cm Kateryna Libkind Narodowa Akademia Sztuki i Architektury Kijów, Ukraina /National Academy of Fine Art and Architecture in Kiev, Ukraine 61 Natalia Likas UMK Toruń /University of Nicolaus Copernicus in Torun 2in1 /rysunek, ołówek na papierze, 180x140 cm 2in1 /drawing, pencil on paper, 180x140 cm 62 Studium Aktu /rysunek, karton, sepia, węgiel drzewny, 21x30 cm The act /drawing, cardboard, sepia, charcoal, 200x120 cm Ihor Lipskykh Państwowa Akademia Projektowania i Sztuki Charków, Ukraina /Kharkiv State Academy of Design and Arts, Ukraine N A G R O D A D ZI EK A N A W Y D ZI A ŁU S ZT U K P IĘ K N YC H 63 Julia Lubiejewska UMK Toruń /University of Nicolaus Copernicus Torun Wianki /tryptyk (fragment), technika mieszana, farby olejne, czarna i biała kredka, 130x90 cm Wreaths /triptych (piece) mixed media, oil paints, black and white chalk, 130x90 cm 64 Karolina Łopatecka UMK Toruń /University of Nicolaus Copernicus Torun Teabook /kolaż, rysunek, akwarele, herbata, grafika Teabook /collage, drawing, watercolors, tea, artwork 65 Rama /wideo, 00:03:46 Frame /video 00:03:46 Daria Łozińska UMK Toruń /University of Nicolaus Copernicus Torun W Y R Ó ŻN IEN IE H O N O R O W E 66 Monika Małkowska UMK Toruń /University of Nicolaus Copernicus Torun Dłonie /3 obiekty (wosk pszczeli, miód akacjowy, szkło) 14,5x10 cm Hands /3 objects (beeswax, acacia’s honey, glass) 14,5 x 10 cm 67 Sytuacje /rysunki, marker na papierze, każdy ok. 14,8x21 cm Situations /drawings, marker on paper, each ~ 14,8x21 cm Anna Marczak ASP Warszawa /Academy of Fine Arts Warsaw 68 Pablo Martinezn Dominguez Uniwersytet w Salamance, Hiszpania /University of Salamanca, Spain Brud /grafika warsztatowa: akwatinta, 50x60 cm Dirt /printmaking: aquatint, 50 x 60 cm 69 Madona Menteshashvili Narodowa Akademia Sztuki Tbilisi, Gruzja /Tbilisi State Academy of Arts, Georgia Bez tytułu /rysunek, 120x90 cm Untitled /drawing, 120x90 cm 70 Bez tytułu /rysunek, grafit 120x90 cm Untitled /drawing, graphite 120x90 cm Mari Mikiani Narodowa Akademia Sztuki Tbilisi, Gruzja /Tbilisi State Academy of Arts, Georgia 71 Nino Miqaberidze Narodowa Akademia Sztuki Tbilisi, Gruzja /Tbilisi State Academy of Arts, Georgia Bez tytułu /rysunek, pastel 100x70 cm Untitled /drawing, pastel 100x70 cm 72 Labirynt /ceramika 60x60 cm Maze /pottery 60x60 cm Zuzanna Mykietnik ASP Kraków /Academy of Fine Arts Krakow 73 Cytat /rysunek wektorowy, druk cyfrowy, 50x70 cm Citation /vector drawing, digital print, 50x70 cm Patrycja Nowacka UMK Toruń /University of Nicolaus Copernicus Torun 74 Marta Obuchowicz Uniwersytet Zielonogórski /University of Zielona Gora O średnicy 6 cm dzięki jasności 9m /książka, monotypia, papier, długopis, ołówek, kalka maszynowa, 11x15 cm With a diameter of 6 cm from the brightness of 9m /book, monotype, paper, pen, pencil, carbon paper, 11x15 cm 75 Uprzedzenie /farba olejna na płótnie 100x100 cm, 2x30x30 cm Bias /oil paint on a primed canvas 100x100 cm, 2x30x30 cm Daria Ozerowa Państwowa Akademia Projektowania i Sztuki Charków, Ukraina /Kharkiv State Academy of Design and Arts, Ukraine 76 Izabela Pawlikowska AS Szczecin /Art Academy of Szczecin Cosmos 486 /instalacja rysunkowa wykonana tuszem na kartonie 130x1100 cm Cosmos 486 /drawing installation ink on cardboard 130x1100 cm 77 Mgłą rysowane /obiekt z 30. szklanych płytek, między szkłami zbielona i bezbarwna woda 15x15x11,8 cm Fog drawing /object of 30 glass plates, between lenses white and colorless water 15x15x11,8 cm Justyna Pazdykiewicz UMK Toruń /University of Nicolaus Copernicus Torun 78 Wędrówki Fotonów /węgiel na papierze, 200x100 cm Hiking of photons /carbon on paper, 200x100 cm Kamil Pieczykolan ASP Wrocław /Academy of Fine Art Wroclaw N A G R O D A F U N D A CJ I A M IC U S 79 Halo /instalacja skrzynka pocztowa, kable, dźwięki audio Hello /installation post box, cables, audio sounds Wiktoria Pietrak UMK Toruń /University of Nicolaus Copernicus Torun W Y R Ó ŻN IEN IE H O N O R O W E 80 Portret Michała /grafika warsztatowa linoryt Portrait of Michael /printmaking linocut Daria Piatrusevich ASP Mińsk, Białoruś /Academy of Fine Arts in Minsk, Belarus 81 Zapis-Szufladowanie /rysunek ołówkiem 260x140 cm Record-to typecast /pencil drawing 260x140 cm Jolanta Płotkowska UMK Toruń /University of Nicolaus Copernicus Torun W Y R Ó ŻN IEN IE H O N O R O W E 82 Kwestia czasu /animacja poklatkowa, papier, tektura, pisak 00:00:46 The matter of time /stop-motion animation, ink, cardboard, pen 00:00:46 Monika Polak ASP Wrocław /Academy of Fine Arts Wroclaw 83 Sonate /animacja poklatkowa, tusz, papier chiński, nuty 00:01:32 Sonate /stop-motion animation, ink, Chinese paper, notes 0:01:32 Alicja Pruchniewicz ASP Wrocław /Academy of Fine Arts Wroclaw 84 Plastic bag /pisak kreślarski na kartonie, 300x500 cm Plastic bag /technical pen on cardboard, 300x500 cm Monika Puchała AS Szczecin /Academy of Art in Szczecin II N A G R O D A JM R EK TO R A U M K 85 Intruzje /długopis na papierze, 70 x 29,7x21 cm, całość około 300 x150 m Intrusions /pen on paper, 70 x 29,7x21 cm, all approximately 300x150 m Mateusz Rafalski ASP Katowcie /Academy of Fine Arts Katowice N A G R O D A ZA K ŁA D U R YSU N K U 86 Ruska Robitashvili Narodowa Akademia Sztuki Tbilisi, Gruzja /Tbilisi State Academy of Arts, Georgia Bez tytułu /rysunek, pastel 120x90 cm Untitled /drawing, pastel 120x90 cm 87 Bez tytułu /rysunek, ołówek na papierze, 150x150 cm Untitled /drawing, pencil on paper, 150 x 150 cm Natalia Rybka ASP Katowcie /Academy of Fine Arts Katowice 88 Zabawka /technika mieszana, (drut, modelina) 15x150 cm Toy /mixed media (wire, modeling clay) 15x150 cm Magdalena Sadłowska ASP Gdańsk /Academy of Fine Arts Gdansk 89 Bez tytułu /technika mieszana, na papierze kancelaryjnym w kratkę 210x130 cm Untitled /mixed media, on foolscap checkered 210x130 cm Marianna Serocka ASP Kraków /Academy of Fine Arts Krakow N A G R O D A STO W A R ZYSZEN IA W Y D ZIA ŁU SZTU K P IĘK N YCH 90 Bez tytułu /rysunek, sepia Untitled /drawing sepia Hleb Sidarenka ASP Mińsk, Białoruś /Belarusian State Academy of Arts Belarus 91 Zapis z wczoraj /film animowany, 00:05:00 Note of yesterday /animation movie, 00:05:00 Michał Soja ASP Kraków /Academy of Fine Arts Krakow W Y R Ó ŻN IEN IE H O N O R O W E 92 Drobiny /rysunek klasyczny, 200x150 cm Particles /classical drawing 200x150 cm Ewa Sowulewska UMK Toruń /University of Nicolaus Copernicus Torun 93 On. Ona. /technika własna, 2x 98x98 cm He. She. /author`s technics, 2x 98x98 cm Denys Stadnyk Państwowa Akademia Projektowania i Sztuki Charków, Ukraina /Kharkiv State Academy of Design and Arts, Ukraine 94 Oblicza (fragment) /grafika komputerowa, użyty materiał: ludzkie włosy, 2x 20x100 cm Faces /computer Graphics, the material used: human hair, 2 x 20x100 cm Weronika Stuczyńska UMK Toruń /University of Nicolaus Copernicus Torun 95 Moja ojczyzna /grafika warsztatowa My native land /printmaking Fedor Shumelev ASP Mińsk, Białoruś /Academy of Fine Arts in Minsk, Belarus 96 AFK I, AFK II /wydruk stereoskopowy na papierze, mapping szumu, 50x70 cm AFK, AFK II /stereoscopic print on paper, mapping the noise, 50x70 cm Miłosz Szatkowski ASP Katowice /Academy of Fine Arts Katowice 97 Katarzyna Szewczak UMK Toruń /University of Nicolaus Copernicus Torun Dom studencki /100 fotografii wydrukowanych na PCV, 96x 14,8x21 cm całość ok. 200x250 cm Student dormitory /100 photos printed on PCV, 96 x14,8x21 cm all approx. 200x250 cm W Y R Ó ŻN IEN IE H O N O R O W E 98 Morskie głębiny /tusz na papierze, projekt składa się z czterech prac, 200x200 cm The deep sea /ink on paper, project consists of four work, 200x200 cm Anna Szczerba ASP Wrocław /Academy of Fine Arts Wroclaw W Y R Ó ŻN IE N IE H O N O R O W E 99 - /performens - /performance Alina Śmietana UMK Toruń /University of Nicolaus Copernicus Torun 100 Anna Świątek ASP Łódź /Academy of Fine Arts Łódź Widokówki /rysunek piórkiem, lawunek, 10,5x15 cm Postcards /pen, ink 10,5x15 cm 101 Aleksandre Tabatadze Narodowa Akademia Sztuki Tbilisi, Gruzja /Tbilisi State Academy of Arts, Georgia Bez tytułu /rysunek, ołówek na papierze, 120x90 cm Untitled /drawing, pencil on paper, 120x90 cm 102 Bez tytułu /grafika warsztatowa, linoryt Untitled /printmaking, linocut Artyom Timoshenko ASP Mińsk, Białoruś /Belarusian State Academy of Arts, Mińsk, Belarus 103 Spały /obiekty ze ślepym rysunkiem wypukłym, dokumentacja fotograficzna, 3x 30x160 cm Pine-tapping /objects with relief drawing photos documentation, 3 x 30x160 cm Anna Trzpil UMK Toruń /University of Nicolaus Copernicus Torun 104 City waves /wideo, audio, 00:04:37 City waves /video, audio, 00:04:37 Magdalena Typiak ASP Gdańsk /Academy of Fine Arts Gdansk N A G R O D A P R EZ Y D EN TA M IA ST A T O R U N IA 105 Splątanie /rysunek grafitem 300x140 cm Entanglement /graphite drawing 300x140 cm Krzysztof Walencik ASP Kraków /Academy of Fine Arts Krakow 106 Pejzaże /technika mieszana na papierze 4x 250x150 cm Landscapes /mixed techniques on paper, 4x 250x150 cm Elżbieta Walentek UA Poznań /University of Art Poznan 107 Splot /marker na papierze kredowym 300x210 cm Weave /marker on coated paper 300x140 cm Jolanta Wołąkiewicz ASP Wrocław /Academy of Fine Arts Wroclaw W Y R Ó ŻN IEN IE H O N O R O W E 108 Korozja czasu /metal, akryl, rdza, lampa LED Corrosion of Time /metal, acrylic, rust patina, LED Strip Light Iryna Vodalazhchenko Akademia Sztuk Pięknych w Charkowie, Ukraina /Kharkiv State Academy of Design and Arts, Ukraine 110 111 ekspozycja Międzynarodowej Wystawy Rysunku Studenckiego - RYSOWAĆ NATURALNIE! w Galerii Sztuki Wozownia w Toruniu /exposition of The International Exhibition of Student Drawing - Draw NATURALLY! in Art Gallery Wozownia in Torun 112 113 Wystawa „Naturalnie” to prezentacja prac Doktorantów Wydziału Sztuk Pięknych UMK w Toruniu. Sam tytuł wystawy jest odpowiedzią na tegoroczną edycją „Międzynarodowej Wystawy Rysunku Studenckiego - „Rysować Naturalnie!”, jednak przekształca i rozszerza jej hasło wyjściowe. Artyści biorący udział w wystawie temat przedstawili w sposób wieloraki, różnorodność interpretacji ujawnia więc rys osobowy samych twórców, pokazując również jak bardzo subiektywność procesu twórczego, przekłada się na końcowy wytwór sztuki. Co godne uwagi, większość prac pokazanych na wystawie, są to nowe realizacje powstałe właśnie w odpowiedzi na zaproponowany temat. Można pokusić się więc o stwierdzenie, że naturalność jako idiom tematyczny dotyczy postaw i sposobów twórczych szerokiego grona artystów. „Naturalność, naturalny, naturalnie” to nic innego jak właściwy naturze, przyrodzie, zgodny z jej prawami, zgodny z porządkiem rzeczy. Choć kategoryczność tej definicji wytwarza uporządkowany, klarowny i binarny podział, to prace które możemy na wystawie zobaczyć już tak kategoryczne nie są. Zdefiniowany temat zdaje się więc być tylko słowem kluczem, na terytorium którego poruszają się artyści, niejednokrotnie potwierdzając jak bezpiecznie czują się w jego ramach, lecz z drugiej strony subtelnie (choć ostrożnie) sprawdzając wyciągniętą dłonią, stabilność i nienaruszalność tych właśnie granic. „Dzieło sztuki powinno być tak tajemnicze w swojej prostocie czy komplikacji, jak tajemniczym jest każde żywe stworzenie, takie właśnie, a nie inne. Jak kwiat wyrasta z danej rośliny, tak naturalnie powinno powstawać dzieło sztuki z człowieka.” - te słowa Stanisława Witkiewicza przytaczana wystawie Weronika Marszelewska. Przypominając je jeszcze raz, można więc spróbować zastanowić 114 się w jaki sposób interpretowali to hasło artyści obecni na wystawie. Widoczne są trzy główne ścieżki, którymi zdają się oni podążać. Formy rzeźbiarskie, skupione na aspekcie formalnym dzieła, w sposób bezpośredni odnoszą się do natury materiału, z którego zostały wytworzone. W pracach Pawła Otwinowskiego i Stanisława Kośmińskiego, skorodowany metal i surowe drewno ujawniają możliwości techniczne i wizualne, które daje użycie tego kon- kretnego materiału. Tą samą strategią posługuje się Jakub Jaszewski badając z kolei w swoim cyklu, możliwości płynące z posługiwania się medium cyfrowym. Dwa, wydawać by się mogło, przeciwstawne materiały zestawiają ze sobą Katarzyna Rumińska oraz Agnieszka Majak, próbując dzięki ich połączeniu wytworzyć nową jakość plastyczną. Dostrzec można też szereg prac, które odwołują się do przyrody, natury i wynikających z nich stanów emo- cjonalnych czy wrażeń zmysłowych, nie tylko wizualnych, ale i zachęcających do uruchomienia szeregu innych: chociażby zmysłu dotyku. Alicja Wieczorek metodycznie analizując różne stany skupienia wody, proponuje kolażową formę malarską wizualizującą jej płynność, niestabilność i zmienność. Podobną kolażową formę proponuje Natalia Oliwiak zestawiając ze sobą delikatne elementy zebrane bezpośrednio z natury. Martyna Rzepecka odwołuje się natomiast do biologiczności natury człowieka. Ciało ludzkie, które przekształca w zbiór znaków graficznych, jest tutaj przyczynkiem do dyskusji nad możliwością haptycznego odbioru dzieła plastycznego. Formę otworu, dziury, znamiona przywołuje też Liliana Piskorska w kolekcji plenerowych ujęć 115 fotograficznych ziemi, nadając jej cielesny, a nawet biologiczny wymiar. Nie są to natomiast jedyne prace, które wracają się do figury ludzkiej jako punktu odniesienia. W podobny może, lekko subwersywny sposób, mówią o ciele ludzkim Agata Ciesielska i Dominka Czerniak. W ich pracach figura ludzka jest nieidealna (nienaturalna), emanuje z nich zadziorna seksualność, która sama w sobie wydaje się potyczką z „kategorycznym” tematem tej grupowej wystawy. W inny sposób do natury odwołuje się natomiast Justyna Jaworska ukazując fikcyjność pewnych pretendujących do miana naturalnych - jako wynikających z „natury przyrody”, gestów. Do pojęć związanych z przestrzenią odwołuje się także Edyta Kasperkiewicz dokumentując zastane w niej kadry „urysunkowione”. Trzecią ścieżkę konkretyzacji tematu wystawowego jest odwołanie się do samego twórcy i naturalności procesu twórczego. Ten właśnie sposób wybiera np. Weronika Marszelewska nadając ramy interpretacyjne swojej pracy, dzięki odwołaniu do przywoływanych powyżej słów S. Wietkiewicza. Kajetan Pochylski natomiast w swojej instalacji zadaje pytanie o realność i zasadność aktu twórczego jak i samego „dzieła sztuki”. Te różne drogi twórcze, choć na pierwszy rzut oka wydawać by się mogło odległe, splatają się jednak i fluktuują swobodnie - interpretacja wszak, tak samo jak dobór formy, może być subiektywna i odbiegająca od intencji autora. Prace, które obserwujemy na wystawie, nie stanowią więc bezpośrednio podanych komuni- katów, lecz raczej pozwalają odbiorcy samemu zastanowić się nad naturą wystawy. Liliana Piskorska 116 Agata Ciesielska Everthing depends of the context /akryl na płótnie, 100x100 cm, 2016 117 Dominika Czerniak Naturalnie /pióro, tusz+komputer, 4 x 48x48 cm, 2016 Jakub Jaszewski Gold nugget /druk cyfrowy, 100 x 100 cm, 2016 118 Jakub Jaszewski Gold nugget /druk cyfrowy, 100x100 cm, 2016 119 Justyna Jaworska Niezidentyfikowane /instalacja, 100x100 cm, 2016 120 Edyta Kasperkiewicz Zapiski /instalacja, 100x100 cm, 2016 121 Stanisław Kośmiński Zachód słońca /drewno - grusza, metal, 70x100x4 cm, 2016 122 Agnieszka Majak Odbicie /technika własna, 100x100 cm, 2016 123 Weronika Marszelewska Z cyklu Geody: Wewnątrz/Na zewnątrz (fragm.) /techniki mieszane, 25x25 cm, 2016 124 Paweł Otwinowski Naturalnie w stu procentach… /technika własna, blacha stalowa + gips, 15,5 x 50cm, 2016 125 Natalia Oliwiak Florarium /technika własna, collage, 100x100 cm, 2016 126 Liliana Piskorska Dziury /seria 8. fotografii, 30x30 cm, 2015-2016 127 Kajetan Pochylski Złudzenia /instalacja wideo, 2016 128 Katarzyna Rumińska The walk /obiekt, 50x50x50 cm, 2015-2016 129 Martyna Rzepecka Z cyklu Przekrój ciała (fragm.) /obiekty graficzne do dotykania druk ślepy, całość 100x100 cm 2016 130 Alicja Wieczorek Stany skupienia /akryl i sprej na płótnie, 100x100 cm, 2016 131 Tomasz Wlaźlak Sanktuarium /obiekt + fotografia, 50x50x40 cm, 2016 132 133 ekspozycja Międzynarodowej Wystawy Rysunku Studenckiego - RYSOWAĆ NATURALNIE! w GSW Chłodna 20 w Suwałkach /exposition of The International Exhibition of Student Drawing - Draw NATURALLY! in Chłodna 20 Gallery in Suwalki 134 135 136 ekspozycja „Dzieło 2015” - wystawa studentów i wykładowców ASP Kraków w Galerii 9,39, Zakład Rysunku w Toruniu /exposition “Art Work of 2015” - exhibition of Students and professors from the Faculty of Fine Arts in Krakow in Gallery of 9.39, Department of Drawing in Torun 138 Tu była... Tu była pracownia... Tu mieszkał, żył, tworzył, nauczał... W związku z 70 rocznicą powstania UMK oraz Wydziału Sztuk Pięknych pragniemy stworzyć w zmiennej topografii Torunia punkty, przestrzenie pamięci o naszych profesorach i wykładowcach. Narysować mapę miejsc dawnych, opuszczonych, zapomnianych. Serdecznym przy- pomnieniem, ich nawiedzeniem przywrócić do istnienia. o wielkiej historii zaświadczają miejsca pamięci narodowej. W Toruniu, w roku jubileuszowym chcemy wyznaczyć miejsca pamięci Wydziałowej. Oto jeden z wielu przykładów niezwykłych kontekstów: Budynek Centrum Sztuki Współczesnej dzieli ulica od Collegium Maius. Z okien Centrum doskonale widać ostatnie piętro Uniwersyteckiego gmachu. Tam przez dziesięciolecia mieściły się pracownie rysunkowe i malarskie. Tam pracował prof. Bronisław Jamontt, prof. Tymon Niesiołowski, prof. Stanisław Borysowski, doc. Piotr Firlej, prof. Mieczysław Wiśniewski, prof. Mieczysław Ziomek. W ramach projekty “Tu była” serdecznie zapraszamy na wędrówkę po historycznych miejscach związanych z Wydziałem Sztuk Pięknych UMK. 30.05.2016 przed Collegium Maius ul. Fosa Staromiejsca 3, godzina 17:00 139 140 141 142 143 ekspozycja Międzynarodowej Wystawy Rysunku Studenckiego - RYSOWAĆ NATURALNIE! w Instytucie Polskim w Mińsku, Białoruś /exposition of The International Exhibition of Student Drawing - Draw NATURALLY! in Polish institute in Minsk, Belarus RYSOWAĆ/07 MIĘDZYNARODOWA WYSTAWA RYSUNKU STUDENCKIEGO T O R U Ń 2 0 16 Organizator: Zakład Rysunku, Wydział Sztuk Pięknych UMK Toruń Współorganizator: Galeria Sztuki Wozownia w Toruniu Koordynator wystawy: Aleksandra Sojak-Borodo Skład jury: pracownicy Zakładu Rysunku, Wydział Sztuk Pięknych UMK Toruń Bogdan Chmielewski, Krystyna Garstka-Saran, Jędrzej Gołaś, Elżbieta Jabłońska, Katarzyna Łyszkowska, Witold Pochylski, Weronika Tadaj-Królikiewicz, Aleksandra Sojak-Borodo, Marek Szary Projekt katalogu: Martyna Rzepecka Teksty: Bogdan Chmielewski, Kamil Hoffman, Liliana Piskorska Zdjęcia: Mateusz Grymek, Stanisław Kośmiński, Katarzyna Łyszkowska, Martyna Rzepecka, Tomasz Wlaźlak, archiwum uczestników © Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu Wydawca: Wydawnictwo Naukowe Toruń 2016 Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu ul. Gagarina 5, 87-100 Toruń, www.wydawnictwoumk.pl ISBN: ul. Szosa Bydgoska 50/56 87-100 Toruń, tel. 56 611 48 10 www.rysunek.umk.pl www.wystawarysunku.wordpress.com Okładka czarna katalog Rysować