
East European Quarterly, XLII. No. 2
June 2008

VOICE OF THE DISINHERITED? RELIGIOUS MEDIA AFTER THE 2005
PRESIDENTIAL AND PARLUMENTARY ELECTIONS IN POLAND

Stanislaw Burdziej
Nicolas Copernicus University, Toruñ

In the fall of 2005 a major shift of power took place in Poland. Both
parliamentary and presidential elections wrought the control over the
elective and legislative branches from the post-communist Democratic
Left Alliance (Sojusz Lewicy Demokratycznej, SLD) to a right-wing
party Law and Justice (Prawo i Sprawiedliwosc, PiS).' In April 2006 the
winning party formed a coalition with two smaller populist parties: Self-
Defence (Samoobrona) and League of Polish Families (Liga Polskich
Rodzin, LPR), marking the beginning of what was proclaimed to be the
IVth Republic of Poland. What made the change possible? What was the
role of religious media in this election and in the first year of the new
political situation? The present study focuses on the role played by the
conservative Catholic Radio Maryja and other media closely associated
with it: daily Nasz Dziennik and TV Trwam.

Scholars and journalists often risk doubtful generalizations while
discussing church-state relations in Poland. Many fail to appreciate the
internal divisions between different groups of Catholics, as well as
within the church hierarchy, while the church is no longer a monolith it
used to be under the communist regime. This article tries to show a more
nuanced view of this issue by analyzing the mounting and still unre-
solved conflict between the conservative religious radio station, largely
independent and uncontrolled by the church, and the Polish Episcopate.
This analysis should give a fairly complete, though complicated picture

' This author acknowledges financial support from Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej
(Foundation for Polish Science) and the Institute for Human Sciences in Vienna, Austria.
The first version of this paper was presented at the Villth Conference of the European
Sociological Association in Glasgow, Sept. 3-6,2007.

207



208 . East European Quarterly

of church-State relations in Poland after 1989 in general, and after the
recent elections in particular.

Radio Maiyja -A Historical Outline
Radio Maryja is an influential radio station formally run by the

Order of Holy Redeemer (Ojcowie Redemptorysci), but de facto
managed by the hand of its Director, Father Tadeusz Rydzyk. Ordained
in 1971, Rydzyk spent several years in Germany (between 1985 and
1991), where he became acquainted with religious media and came to
understand the importance ofthe "fourth power" in a democratic society.
Upon his return to Poland he founded Radio Maryja, which began
broadcasting on December 11, 1991. The Radio grew very quickly: in-
itially it operated locally, obtaining permissions from individual bishops,
until it got a national coverage in 1994. The Radio and daily "Nasz
Dziennik" ("Our Daily") are part of a larger structure run by the priest;
his initiatives comprise an informal association of regular listeners ofthe
Radio, called Rodzina Radia Maryja (The Family of Radio Maryja),
which has it's monthly under the same title, and a extensive network of
local cells. "Nasz Dziennik," established in 1998, quickly became the
most influential religious paper in Poland. It is the only Catholic daily
and has an estimated 200,000 copies sold every day. Since its conception
it was strictly associated with Radio Maryja. Other institutions and
enterprises include two foundations, a publishing house, and the Higher
School of Social and Media Culture (Wyzsza Szkola Kultury Spolecznej
i Medialnej), training journalists since 2001. In 2003 Father Rydzyk
launched TV Trwam, which translates as "I persist."

During the 16 years of its history the Radio has been an active and,
at times, significant actor on the Polish public forum. In 1997 it opposed
the ratification of a new constitution (which was perceived as not
explicit enough in its invocatio Dei) and the new administrative division
ofthe country (presented as the new partition of Poland); it also opposed
Polish membership in "liberal" European Union, the sale of land to
foreigners and major privatizations of state-owned companies (including
the famous Gdansk Shipyard, a birthplace of Solidarity movement in
1980). In its foreign policy the Radio was often critical toward Germany,
while advocating closer cooperation with Russia and the US. In addition.
Father Rydzyk did not refrain from direct involvement in party politics:



Voice of the Disinherited ? 209

he assisted at the birth and relative success of Liga Polskich Rodzin
(League of Polish Families) in 2001, an ultra-conservative party initially
aimed at preventing Poland's accession to the European Union, and later
switched his approval to more influential PiS. This political entangle-
ment continues to be the focus of critique on the part of both media,
most political parties and various circles of Polish Catholics, including
the majority of bishops. Traditional, folk religiosity promoted by the
Radio (and often presented as the only truly Catholic model) combined
with the radio's far-fetched autonomy within the Polish Catholic Church
led some - both scholars and journalists - to predict the possibility of a
schism within Polish Catholicism (see Dzierzanowski, Krzyzak 2006;
Gowin 1999: 372-390; Mazur 2002). Although I fmd this possibility
very remote, the fact is that the Radio's message is often at odds with
that of the official Church.

Another controversial issue are occasional anti-Semitic comments
voiced mostly by the Radio's listeners and rarely adequately treated by
those leading programs (see also Stamawski 2003). On 28 March 2006,
for example, one of the Radio's associate commentators, Stanistaw
Michalkiewicz criticized the American Jewish Committee and World
Jewish Congress for claiming "reparations" from Poland for the property
left behind by the victims of the Nazi concentration camps. In doing so
he evoked an expression by a Jewish-American historian, Norman
Finkelstein (2000) who talked about "the Holocaust Industry," but also
referred offensively to the Jews as "the Hebes" ("Judajczykowie"). His
statement was widely criticized by most media, government officials and
church leaders. On April 12 Father Rydzyk apologized all those "who
might have been offended by the article." The event coincided with the
publication of the financial mishandlings of Rydzyk's main collaborator
on the stock market that brought losses of millions of zlotys. All of this,
together with the increasingly close relationship between the Radio and
the winning party since October 2005, intensified the controversy around
the Radio and prompted the Vatican to act in a more decisive way. I will
discuss these developments later.

The Presidentiat and Partiamentary Etections of 2005
Presidential elections were held on October 9 (first round) and

October 23 (second round), 2005. President Aleksander Kwasniewski



210 East European Quarterly

had already served two terms and was not eligible to run again. Both
main candidates. Lech Kaczynski and Donald Tusk, represented right
and center-right parties: Prawo i Sprawiedliwosc (Law and Justice) and
Platforma Obywatelska (Civic Platform), respectively. Both of them
were democratic opposition leaders in the 1980s and activists of the
Solidarity movement. After 1989, Kaczynski, a law professor at Warsaw
University, held many public offices, including the seat of mayor of the
city of Warsaw (2001-2005) and head of the Naczelna Izba Kontroli
(Supreme Chamber of Control). Donald Tusk was vice-speaker of the
Sejm from 2001 to 2005, and prior to chairing Citizens' Platform since
2001 he was one of the leaders of the Liberal Democratic Congress
(Kongres Liberalno-Demokratyczny) and the Freedom Union (Unia
Wolnosci). Both candidates gained about one-third of the votes in the
first round, and Kaczynski defeated Tusk in the second round gathering
54,04% of the votes.

After 1989 the post-Solidarity parties and the post-communists
were taking tums in dominating the lower house of the Polish parliament
(Sejm) and taking the responsibility to create the government. The
Alliance of the Democratic Left (SLD) formed a coalition with the
Polish Peasants' Party (Polskie Stronnictwo Ludowe, PSL) between
2001 and 2005. It was successftil in securing Poland's entry to the Euro-
pean Union but came under serious fire with the so-called Rywin affaire
(̂ or Rywingate) in July 2003. Rywin, a businessman and film-maker was
accused (and later sentenced to jail) for trying to bribe Adam Michnik,
editor-in-chief of daily "Gazeta Wyborcza" offering to secure a favora-
ble shape of a new media law. He pointed to mighty protectors, includ-
ing prime minister Leszek Miller and president Kwasniewski. Michnik
recorded the talk and published it several months later (see Skórzyñski
2003). Parliamentary investigation led to Prime Minister Miller's
dismissal and to the formation of a new govemment by Marek Belka.
Continuous charges of corruption following the Rywingate undercut the
chances of post-communists for reelection. PiS got 27% of the vote, PO
- 24%, Samoobrona - 11%, SLD - 11%,, LPR - 8%, PSL - 7%.

The victorious PiS failed to stipulate a coalition with more liberal
PO, although this coalition was expected by most voters and party
members themselves. This failure was greeted - and in some way
engineered - by Father Tadeusz Rydzyk and his media. The priest talked



Voice of the Disinherited ? 211

about "sinking the Platform," while PO leader Donald Tusk answered by
calling the PiS electorate a "mohair coalition," alluding to the cheap
berets tnade out of wool that imitates mohair, characteristic for elderly
women listening to Radio Maryja. In this way he exposed the impact of
Radio's support on PiS victory. A number of regular contributors to
"Nasz Dziennik" unequivocally supported Kaczynski, both before and
after the elections, while simultaneously denigrating Tusk (see Bajda
2005; Bartnik 2005a). Stanislaw Krajski (2005) called PO a "masonic
conspiracy of wolves," ie. of Westem corporations and postcommunist
elites. "Nasz Dziennik" authors put all the blame for the failure of a PiS-
PO coalition on the "liberals," who were charged for being responsible
for the "continuous and total assault on the government, on the majority
party, on all parties who want to restore Poland, and on millions of
people who think themselves as Poles and don't want cosmopolitanism
and globaiism [...] This anti-Polonism is evident on many levels, but first
and foremost in anger and attacks on the program offered by PiS, on the
president-elect, and, fiirther, on Samoobrona, LPR" (Bartnik 2005b).

The minority government of Kazimierz Marcinkiewicz gained total
support of the Radio from the start. In the following months many min-
isters, including the prime minister himself, and members of parliament
including the leader of PiS Jaroslaw Kaczynski, showed up in either
Radio Maryja or TV Trwam. They were given ample time to talk about
government plans and proceedings, uninterrupted by those leading the
programs. Prime minister Marcinkiewicz appeared on the TV to discuss
the program of his government right after his swearing-in ceremony.

On February 2, 2006 leaders of PiS, Samoobrona and LPR signed
what came to be known as "pact of stabilization," agreeing on a set of
priorities to be pursued by the government. The signing of this pact took
place in highly controversial circumstances. The event itself was first
broadcast by TV Trwam exclusively, while journalists representing all
public and private media were kept behind the closed door. After a
while, the room was opened and the ceremony of signing was repeated
for all other media, but the journalists reñised to report it and left. In the
evening news of all stations the event was reported after TV Trwam. The
stabilization pact did not work, however, and soon internal tensions lead
to an alternative: early elections (that would have probably coincided
with pope Benedict XVI's pastoral visit to Poland in May 2006) or a



212 East European Quarterly

more stable coalition, that would grant more power to one of opposition
parties. Finally, PiS formed a coalition with Samoobrona and LPR. This
event marked a significant evolution of Andrzej Lepper (the leader of
Samoobrona), from a radical peasant leader with criminal record for il-
legal road blockades to vice-marshal of the Sejm to vice prime minister.
Before Samoobrona and PiS could form a government together, they had
gone a long way from initial fierce mutual critique. Regular meetings in
Radio Maryja and TV Trwam provided both party leaders with an op-
portunity to establish closer ties and see enough in common to form a
coalition.

The listeners of the Radio form a coherent group, which thus far
was deprived of their own political representation. Although initially
Father Rydzyk supported LPR, he became disappointed with its leader's
strife for autonomy and personal ambitions. PiS leaders were able to
cater to this electorate, which became their main target group. Despite
the fierce critique of the Radio by Jaroslaw Kaczynski in the mid-1990s,
the Kaczyñski twin brothers turned into faithful allies and protectors of
the Radio. On a political level, the patriotic, national and religious vision
fostered by the Radio was not far from their vision of the so-called "IV
Republic," based on decommunization, national interest, federal charac-
ter of European Union and conservative morality.

The alliance proved shaky and difficult: Jaroslaw Kaczynski, the
presidents' twin brother replaced Marcinkiewicz as prime minister in
June 2006, and the coalition broke down and was renewed during sum-
mer later that year. In this period Father Rydzyk completely switched his
favors to clearly stronger and more influential PiS, while he became
increasingly disgruntled with LPR and its leader, Roman Giertych. This
shift was accompanied by the flow of several MPs from LPR to PiS; in
effect, the ruling party effectively capitalized on its continuous presence
in Radio Maryja and Rydzyk's support and managed to take over a sub-
stantial portion of its electorate.

Mixing Religion and Politics
The double 2005 elections created an unprecedented situation. For

the most part of its existence the Radio had to face a post-communist
govemment, which meant that no direct link with political power was
possible. In October 2005 it changed significantly. Many politicians of



Voice ofthe Disinherited ? 213

the victorious Law and Justice (including several MPs and minister-
coordinator of the secret services, Zbigniew Wasserman) attended the
14th anniversary ofthe Radio's existence on December 11, 2005. The
same month, Polish Primate, cardinal Józef Glemp criticized Father
Rydzyk for his selective approach to the Church's teachings and creating
cleavages among the faithftil and the clergy, and the problem was dis-
cussed with Pope Benedict XVI during the ad iimina visit of Polish
bishops to Rome. In February 2006 the bishops sent a letter to the direct
supervisor of Father Rydzyk, from the Order of Holy Savior, urging him
to ensure the Radio's compliance with "the teaching of Catholic faith."
In March 2006, the Vatican issued a document summoning religious
media in Poland to cooperate closely with the Episcopate. Radio Maryja
was not mentioned explicitly, although it was clear it was the main issue
behind the letter.

In April 2006 the Vatican issued - via its apostolic nuncio in War-
saw, archbishop Józef Kowalczyk - two letters unequivocally criticizing
the Radio.2 The first letter, addressed to the Polish bishops urged them to
"overcome the difficulties caused by some transmissions and positions
taken by the Radio, which do not sufficiently acknowledge the just
autonomy ofthe political sphere." The Radio's direct involvement in the
recent elections was explicitly evoked. The second letter was addressed
to Father Rydzyk's supervisor from the order ofthe Holy Redeemer, and
called on him to "take decisive and effective steps" in response to this
"serious warning." It became clear, that the Vatican was pressing for a
quick change of the Radio's director, but wanted the Polish church to
solve its internal problem (see Czaczkowska 2006a, 2006b). As of this
writing (August 2007), no such steps were taken, apart from forming a
committee to supervise the Radio's emissions and despite numerous
others controversies. The day of his arrival to Poland on the 25th of
May, 2006 pope Benedict XVI told the Polish clergy gathered at St
John's Cathedral in Warsaw that "The priest is not asked to be an expert
in economics, construction or politics. He is expected to be an expert in
the spiritual life" (Priests Are Not... 2006). This remark was readily
interpreted as an allusion to the Radio's entanglement in party politics
but did not lead to any decisive changes in the Radio's line. It also

2 Both letters were published in the Polish press, see e.g. „Tygodnik Powszechny" 16,
April 16, 2006, p. 2.



214 East European Quarterly

attracted the attention of intemational media to the issue of Radio
Maryja (see Bernstein 2006, Puhl 2006, Purvis 2006, Whitlock 2006),
negatively impacting the image of Poland and of Polish Catholicism.

Over the years of controversies concerning the Radio's direct politi-
cal involvement the Polish Episcopate tried to solve the problem on
many occasions. None of these attempts, however, could be successful,
since there was no unanimity among the bishops. Roughly half of the
bishops, mostly elderly and representing minor dioceses, are perceived
as supportive of the Radio. This does not mean they necessarily accept
every single opinion voiced by the radio, but rather they stress that posi-
tive things about the Radio outweigh the negative ones. There has also
been a visible evolution in the bishops' overall attitude towards the
Radio - from initial widespread approval in the early 1990s to mounting
critique facing the 2004 euroreferendum to sharp critique after the 2005
elections.

Lustration of the Ctergy
Two issues threatened the mutual cooperation between the govern-

ing party and Radio Maryja in the first months of 2007 - their attitude
towards lustration of the clergy and their stance towards abortion law. In
both issues they disagreed with Father Ryd2yk and drew his severe criti-
cism.

In some periods as many as 10 % of the clergy collaborated in some
way with the communist regime (see e.g. Isakowicz-Zaleski 2007;
Lasota 2006). Most of these were either blackmailed or believed to be
cooperating to release the tension between church and state; neverthe-
less, the information they provided, even if seemingly insignificant,
helped the secret services to control their grip over the church and the
society. Years later, high party officials and some secret service officers
responsible for the persecution of the church, including the murderers of
"Solidarity" chaplain. Father Jerzy Popiehiszko in 1984, remain un-
pimished. In 2005, in view of the failure of state institutions to bring
those people to justice, a journalist published names of around 120,000
secret police collaborators, triggering national controversy. Days after
the death of John Paul II in April 2005 it was revealed that a priest from
the pope's surrounding was a secret collaborator (even though neither
his position in Church structure nor influence were significant). Finally,



Voice of the Disinherited ? 215

in the first days of 2007 the nomination of a new archbishop of Warsaw,
Stanislaw Wielgus, who turned out to be a fonner collaborator, attracted
massive public attention. Under pressure from the laity, parts of the
clergy and, last but not least, the Vatican, Wielgus withdrew his candi-
dacy just hours before the fmal ceremony was to take place.

The controversy over his nomination as an archbishop of Warsaw
created strife and deep divisions within the clergy and in the public. On
the one hand, most lay Catholic commentators, many bishops and clergy
as well as the president and the govemment insisted that archbishop
Stanislaw Wielgus stepped down. On the other hand. Radio Maryja
heavily rejected such a possibility, criticizing the media for "a chase"
after the church and Wielgus himself (claiming that Wielgus was being
punished for his conservative worldview). When both PM and president
declared that higher clergy, including the nominee, was subject to
lustration their stance was criticized in the Radio.

Abortion

In the beginning of 2007 the controversy over abortion law has
resurfaced after several years of relative tranquility. Since January 1993
Poland has had one of the most restrictive abortion laws in Europe,
admitting it only for serious health reasons - when mother's health life is
threatened, the foetus is gravely and irreversibly deformed, or when
there is reason to believe the pregnancy resulted from a crime (only
within first 3 months since conception). This law has been a compro-
mise, reached after years of debates and controversy in the 1990s, which
even Church authorities considered worth maintaining. Public opinion
was split over the issue, although since 1990s an increasing number of
Poles seems to disapprove of abortion. According to a poll conducted by
CBOS in November 2006 for "Gazeta Wyborcza," 44% of Poles think
that a woman should have the right to terminate pregnancy within the
first weeks after conception without specifying the reason; exactly the
same number thinks the opposite. Although 86% think abortion should
be allowed when pregnancy threatens mother's life, poor financial con-
ditions or personal problems are not viewed as legitimate reasons for a
woman to have abortion (only 27 and 21% agree, respectively) (see
Kublik 2006). This has been a major shift in public opinion, since as
recently as 1997 only 30% thought women should not be allowed to



216 East European Quarterly

terminate pregnancy within first weeks since conception, while 65%
thought the opposite {Aborcja, edukacja seksualna ... 2005).

The victory of conservative Law and Justice in the fall of 2005
encouraged some conservative politicians, led by Marek Jurek, Speaker
of the Parliament, to attempt political action towards a complete ban on
abortion. This move gained immediate and total support of Radio
Maryja, but has been labeled as irresponsible and - in the long run -
harmful by most of the bishops. Similarly, both Kaczynski brothers - the
president and the prime minister - supported the status quo, although
personally they were in favor of a conservative solution. Father Rydzyk
expressed his bitter delusion with the governing party and warned their
leaders that "parties are just temporary, while the church lasts forever,"
thus hinting that they may loose his support. In early April 2007 various
versions of the bill were defeated, and while PiS faced an internal divi-
sion after Marek Jurek left the party and stepped down as the Speaker of
Sejm, Father Rydzyk continued to voice his disillusionment with the
party. This disillusionment soon grew into open criticism of the Presi-
dent and the Prime Minister. As of this writing, the mutual relations
between the ruling party and the Radio remain very tense, although in
face of the approaching dismissal of the current government and early
parliamentary elections in the fall of 2007, another rapprochement is
possible.

Voice of the Disinherited?
The phenomenon of Radio Maryja is usually explained as a voice

of those disappointed with the political and economic transformation
after 1989: the elderly, the unemployed or low-skilled workers. Most
listeners are said to be elderly women, mainly poor and less educated.
This interpretation, difficult to verify, is at its best incomplete. It reduces
a complex cultural problem and unconsciously evokes the Marxist
scheme of religion as the opiate for the masses. Even a cursory study of
the Radio's emissions suggests that what attracts listeners is its unique
formula. Great majority of all emissions are purely religious in character.
They include the traditional prayer of the Catholic Church, the Liturgy
of the Hours, daily mass, rosary and other prayers, religious songs and
catechesis. Listeners are invited to actively participate in most emissions.
My observation suggests that men call in at least as frequently as



Voice of the Disinherited ? 217

women; in most cases, at least one of the calls in each emission would
come from a Pole living abroad (mostly Chicago, but also Germany,
France, the UK, Switzerland). The Radio does not emit commercial ads
(although religious material is continuously advertised) and it is its talk-
ing formula, together with peaceful music and lack of aggressive ads that
may be most attractive for many listeners, including the elderly and the
sick. It contrasts significantly with the character of most popular com-
mercial radio stations in Poland, which are dominated by modem music,
ads and short news spots, lacking a deeper approach to political and
social problems. Political issues are mainly addressed in Radio Maryja in
the evening discussions called "Rozmowy niedokonczone" ("Unfinished
conversations"), though not all of them address politics. These emissions
are longer and offer a comprehensive analysis of problems of concern to
many Poles - such as family relations, health, education of children, but
also current political situation in Poland (relatively little space is devoted
to intemational politics). In this way, listeners of the Radio get access to
vast cultural resources which they cannot obtain in other ways, also due
to their limited budget. In addition to its educational function, the Radio
creates a sense of community which is unparalleled by any other
medium in Poland. Its director is addressed as "the father," and the
audience as "the family." I believe this approach, stressing the network
character of the "Radio's family" and all the benefits and resources it
brings to its listeners helps to better understand this phenomenon.

One may venture a provocative thesis: even though its worldview
and pursued values collide with liberal mainstream, its social capital is
despised and ridiculed as a 'voice of the disinherited'. Radio Maryja
serves as an example of great spontaneous social mobilization. Father
Rydzyk succeeded in mobilizing the greatest number of people in a
single sustained initiative. Although the radio ranks fifth among most
popular broadcasters in Poland, with estimated 1 million regular listen-
ers, its audience is more disciplined and faithful than that of commercial
radio stations.^ Listening to the Radio is often accompanied by various
other forms of activity: pilgrimages, demonstrations, petition signing,

3 Radio Maryja's market share ranged from 6-7% in 1998 to some 2% in 2007. Daily
audience is estimated at between 1.8 million (2000) and 700,000 (2007) (source: OBOP
for years 1994-1997 and SMG/KRC since 2001, after http://www.radiomarvia.pl.eu.org.
accessed 2007-08-02, compiled by: Rafai Maszkowski).



218 East European Quarterly

direct lobbying with local MPs etc. No other social movement in Poland
can claim a success of similar proportions. The fmancial contributions
and personal involvement ofthe Radio's listeners lead to the creation of
important 'social capital', while most other initiatives are merely sea-
sonal undertakings which require little 'investment' and do not produce
additional value for those participating in them. What is more, those
involved in various activities ofthe Radio belong to the underprivileged:
the elderly, less wealthy and educated, who generally tend to be less
involved in all sorts of social activity. However we judge the content of
the Radio's message, one seems clear: it is the prime example of civil
society in contemporary Poland.

According to Robert Putnam religious communities are "the single
most important repository of social capital in America" (2000: 66). Max
Weber's Protestant Ethics and the Spirit of Capitalism (1958) remains
the strongest example of religion fionctioning as a primary source of
social (and, in consequence, fmancial) capital. Francis Fukuyama defines
social capital as "an instantiated informal norm that promotes co-
operation between two or more individuals" (2001:7), and stresses that
religion for centuries has been one of its most important sources
(2001:19). At the same time, he acknowledges that social capital can
produce social cohesion and increase trust within a given group at the
expense of larger society: both mafia and Ku-Klux-Klan create social
capital. Family, clan or tribal solidarity can lead to corruption and social
exclusion (2001: 8-9). Alejandro Portes, in his usefiil review of the
vibrant discussion over the very concept of social capital distinguishes
four forms of its potentially negative consequences: "exclusion of
outsiders, excess claims on group members, restrictions of individual
freedoms, and downward leveling norms" (1998:15). It is reasonable to
conclude, then, that social capital as such is neither inherently benefi-
ciary nor destructive; as any other form of capital it can be put to differ-
ent uses. One could add that the belated discovery of social capital came
only when the bonds of social control have loosened enough to discern
their constructive and positive input not only to social stability but also
to individual success and well-being. Nevertheless, Fukuyama argues
that social capital is a necessary corollary of liberal democracy (where
social capital builds civic engagement while free associations function as



Voice of the Disinherited ? 219

schools of civic education) and free-market economy (where mutual
trust and co-operation decrease transaction costs) (2001: 10-11).

Whether the social ties created by Radio Maryja are real face-to-
face relationships or rather virtual, merely indirect and intermediated
ones seems at the first glance to be a somewhat secondary issue. The key
question is how these ties are perceived by the listeners themselves and
how they change their lives. The primary problem with social capital
generated by the radio station is that it has a 'short radius of trust', as
Fukuyama would put it. Only the insiders benefit from membership,
which is based on exclusion of the others. Trust toward the Father
Director and his faithful is not extended to others. Most importantly, the
Church herself, including many 'liberal' bishops is treated with suspi-
cion.

Conctusion

Despite rapid modemization and growth of political and religious
pluralism, Polish Catholicism did not become privatized (Byrnes 2002,
Casanova 1994). While the institutional church retained considerable
influence over public life in Poland, the public character of Catholicism
is probably even more pronounced and visible in the case of some
religious media. With the 2005 victory of a center-right Law and Justice
in parliamentary elections, and the victory of the party's candidate Lech
Kaczynski in presidential elections, these media gained legitimacy in a
wider public, becoming significant actors in Polish politics. It would be
improper, however, to talk about the blurring of the line separating the
church and the state. To adequately describe the public influence of the
Church in Poland it is usefiil to distinguish between three levels of
analysis, suggested by Casanova in his study Public Religions in the
Modern World. These are: political society, civil society and the state
(1994: 218-219). While religious media associated with Radio Maryja
try to influence directly the political scene (on both state and political
society level), the institutional Church (that is most of the bishops and
the clergy) usually tries to shape the civil society. Any discussion of
church-state relations in contemporary Poland needs to take account of
these significant nuances.

Divisions among Polish bishops over the controversial radio station
reflect more general tension between two positions among the hierarchy:



220 East European Quarterly

one binds religious and national identity, promoting the ideal close to a
confession state and a separation from "liberal" cultural currents, while
the other is universalistic, willing to engage in a discussion with secular
culture and nonbelievers. Which of the two options prevails in near
future will have enormous impact upon the development of church-state
relations, as well as on the process of secularization in Poland.

References

Aborcja, edukacja seksualna, zaplodnienie pozaustrojowe. Komunikat CBOS, luty
2005, www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2005/K 037 05.PDF (accessed 2007-08-
28).

Bajda, Jerzy. 2005. „Nie glosujç na Tuska," Nasz Dziennik, October 7.
Bartnik, Czeslaw S. 2005a. „Prezydent warszawski czy brukselski?," Nasz Dziennik

231 (2336), October 4, pp. 10-11.
Bartnik, Czeslaw S. 2005b. ,,'Anty-Polska' w natarciu," Nasz Dziennik 275 (2380),

November 26-27.
Bernstein, Richard. 2006. "Culture war seen in Polish broadcasting case," The New

York Times, May 4.
Byrnes, Timothy A. 2002. "The Challenge of Pluralism. The Catholic Church in

Democratic Poland," In: Jelen, Ted and Clyde Wilcox (eds.), Religion and
Politics in Comparative Perspective. The One, The Few, and The Many.
Washington, D.C: Georgetown University, p. 27-44.

Casanova, Jose. 1994 Public Religions in the Modern World. Chicago: The Univer-
sity of Chicago Press.

Czaczkowska, Ewa K. 2006a. "Watykan mówi doáó," Rzeczpospolita 83, April 7, p.
Al.

Czaczkowska, Ewa K. 2006b. "Skarceni za radio," Rzeczpospolita 83, April 7, p. A6.

Dzierianowski, Marcin, Tomasz Kjzy:2ak. 2006. "Rozlam. O wprfywy w polskim
Koáciele wojnç tocz^ Platforma Obywatelska oraz Prawo i Spravkiedliwoáé,"
Wprost 1206, January 22.

Finkelstein, Norman. 2000. The Holocaust Industry: Reflections on the Exploitation
of Jewish Suffering. New York: Verso.

Frelichowska, Dorota. 1999. Ojcowie Redemptorysci i ich Radio Maryja, Torun:
Wydawnictwo Adam Marszalek.

Fukuyama, Francis. 2001. "Social Capital, Civil Society, and Development," Third
World Quarterly 22(1): 7-20.

Gowin, Jaroslaw. 1999. Kosciól w czasach wolnoéci 1989-1999, Krakow:
Wydawnictwo Znak.



Voice of the Disinherited ? 221

Isakowicz-Zaleski, Tadeusz. 2007. Ksiçia wobec bezpieki. Krakow: Wydawnictwo
Znak.

Karolewski, Ireneusz Pawel. 2006. "Civil Society and Its Discontents," Polish

Sociological Review 2(154): 167-185.

Krajski, Stanislaw. 2005. "Platforma Obywatelska - masonskie sprzysiçienie

wilków," Nasz Dziennik 211 (2316), September 10-11.

Kublik, Agnieszka. 2006. "Sonda¿: Polacy coraz bardziej przeciwni aborcji, „Gazeta
Wyborcza," November 22, http://www.Eazetawvborcza.pI/l.75478.3748431.
html (accessed 2007-08-28).

Lasota, Marek. 2006. Donos na Wojtylç. Karol Wojtyla w teczkach bezpieki.
Krakow: Wydawnictwo Znak.

Mazur, Boguslaw. 2002. "Rozlam w Kosciele," Wprost 1033, September 15 p 16-
21.

Portes, Alejandro. 1998. "Social Capital: Its Origins and Applications in Modem
Sociology," Annual Review of Sociology 24: 1-24.

"Priests Are Not Meant to Be Politicians, Pope Says During Poland Visit." 2006.
Church & State, July/August, p. 20(164).

Puhl, Jan. 2006. "Papal Reprimand for Catholic Radio," Der Spiegel, May 2,
http://www.spiegel.de/intemational/0.1518.413976.OO.html (accessed 2007-09-
21).

Purvis, Andrew. 2006. "Volume On High," Time Europe, April 24.
Putnam, Robert D. 2000. Bowling Alone: The Collapse and Revival of American

Community. New York: Simon & Schuster.
Skórzyñski, Jan (ed.) 2003. System Rywina, czyli druga strona III Rzeczpospolitej.

Warszawa: Dom K s i ^ i .

Stamawski, Marcin. 2003. "Nationalist discourse and the ultra-conservative press in
contemporary Poland: a case study of Nasz Dziennik," Patterns of Prejudice
37(1): 65-81.

Weber, Max. 1958. The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism. New York:
Charles Scribner's Sons.

Whitlock, Craig. 2006. "Mixed Reception for Polish Catholic Radio," The
Washington Post, May 27, p. A14.






